تفکرات صفر و یکی

نوشته های من در مورد سیستم عامل، درایور نویسی، مهندسی معکوس، امنیت و هر چیز سطح پایین دیگر

تفکرات صفر و یکی

نوشته های من در مورد سیستم عامل، درایور نویسی، مهندسی معکوس، امنیت و هر چیز سطح پایین دیگر

آخرین نظرات

مدت زیادی شده که اینجا پستی قرار نداده ام. یکسری دوستان با کامنت ها و ایمیل هاشون ما را حسابی شرمنده میکنند که لازم از همه این عزیزان تشکر کنم بابت محبتشون. به هر حال گفتیم بعد این همه مدت یه پست کوتاهی قرار بدیم و یکسری کتاب معرفی کنیم با این امید که بدرد افرادی که به این موضوعات علاقه دارند بخوره و از این کتاب ها در نبود ما استفاده کنند.

کتاب ها رو به ترتیب تاریخ انتشارشون از جدید به قدیم معرفی میکنم. یه توضیح مختصری هم برای بعضی کتاب ها داده ام لبخند

کتابهای مربوط به درایور نویسی

عنوان: Developing Drivers with the Windows Driver Foundation

تعداد صفحه: 928

انتشارات: MS Press

سال چاپ: 2007

آموزش هایی که من داخل این وبلاگ گذاشتم بر اساس تکنولوژی WDM ماکروسافت می باشد این کتاب مدل جدیدتر WDM است که به اختسار WDF نامیده شده. واقعیتش من این کتاب رو نخوانده ام و قصدی هم برای خواندنش ندارم خنده.  ولی همین قدر بگم که به وجود آمدن این مدل به این معنی نیست که کسی که می خواهد درایور نویسی یاد بگیرد یکراست این کتاب را بخواند و مدل های قدیمی تر بدرد نخورن. برای اطلاعات بیشتر و مقایسه دو مدل این لینک و این لینک را مطالعه کنید.


عنوان: Programming the Microsoft® Windows® Driver Model, Second Edition

تعداد صفحه: 880

انتشارات: MS Press

سال چاپ: 2002


عنوان: The Windows 2000 Device Driver Book: A Guide for Programmers 2th edition

تعداد صفحه: 480

انتشارات: Prentice Hall

سال چاپ: 2000


عنوان: Developing Windows NT Device Drivers: A Programmer's Handbook

تعداد صفحه: 1280

انتشارات: Addison-Wesley

سال چاپ: 1999


عنوان: Windows NT File System Internals: A Developer's Guide

تعداد صفحه: 800

انتشارات: O'Reilly

سال چاپ: 1997

کتابهای مربوط به ساختار داخلی ویندوز

مجموعه کتابهای Windows Internals حاوی اطلاعات فنی از ساحتار داخلی سیستم عامل ویندوز است. این کتاب برای هر کسی که علاقه به جزئیات بیشتر در مورد بخش های داخلی ویندوز دارد لازم و ضروری می باشد. ورژن های مختلف مربط به ورژن های متفوات ویندوز هستند. برای مثل کتاب نسخه ۶ مربوط به ویندوز ۷ می باشد. به دلیل اینکه تفاوتهایی بین ورژن های مختلف ویندوز وجود دارد بد نیست همه نسخه ها رو داشته باشید.

عنوان: Windows Internals 6 edition, Part 1

تعداد صفحات: 752

انتشارات: MS Press

سال چاپ: 2012


عنوان: Windows Internals 6 edition, Part 2

تعداد صفحات: 672

انتشارات: MS Press

سال چاپ: 2012


عنوان: Windows Internals, 5 edition

تعداد صفحات: 1239

انتشارات: MS Press

سال چاپ: 2009


عنوان: Windows Internals, 4 edition

تعداد صفحات: 976

انتشارات: MS Press

سال چاپ: 2005

سایت ها و منابع دیگر

  • http://www.msuiche.net/msdn من در یکی از آموزش ها طریقه استفاده از windbg را یاد دادم و اینکه چطور با استفاده از این دیباگر ساختار های مختلف ویندوز را استخراج کنید. خوشبختانه سایتهایی وجود دارند که این ساختارها را یک جا جمع کرده و برای مواقعی که فقط لازم دارید نام یکسری عناصر داخل ساختار و آفست آنها را بدانید مفید هستند. 
  • http://doxygen.reactos.org نمی دونم چقدر با پروژه ReactOS اشنا هستید. این پروژه هدفش این هست که یک ویندوز سورس باز (open source) تولید کند. این کار به وسیله مهندسی معکوس ویندوز انجام شده. و خوب از آنجایی که سورس هم در اختیار همه هست منبع مناسبی است برای مطالعه بخش های غیر مستند شده ویندوز. یکی از توسعه دهنده های این پروژه Alex Ionescu یکی از نوسندگان سری کتاب های Windows Internals نیز می باشد. 
  • http://www.osronline.com این سایت یکی از بهترین و معتبر ترین منبع است که در مورد توسعه درایور در ویندوز تولید محتوا میکند. و همچنین دوره های آموزش متعددی هم برگذار میکنند، یک فروم هم دارد که می توانید سوالات درایوری خود را آنجا بپرسید. 

در آینده ممکنه این صفحه را بروز کنم و لینک و منابع دیگه ای قرار بدم

فعلا همبین

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۱/۲۵
  • ۲۴۶۲ نمایش
  • آرش اسلامی

درایور نویسی

ویندوز

کتاب

نظرات (۳)

درود. آیا نیاز هست که همه مطالب کتاب ویندوز اینترنال رو بخونیم. برای درایور نویس شدن؟
پاسخ:
سلام
این کتاب به صورت مستقیم در مورد درایورنویسی و کلا برنامه نویسی صحبتی نمی کنه.
ولی خوب از اونجایی که این کتاب می تونه یک دید خیلی عمیق و دقیق به ساختمان داخلی ویندوز بده
می تونه برای یک درایور نویس بسیار مفید باشه.

سلام
بی نهایت از مطالب فوق العادتون ممنونم
میشه لینک دانلود کتاب عنوان: Developing Windows NT Device Drivers: A Programmer's Handbook
رو قرار بدین، پیداش نکردم
پاسخ:
سلام
این کتاب فکر نمی کنم نسخه پی دی اف ازش موجود باشه
سلام.
برای اعمال تغییر در فرآیند drag&drop برنامه های ویندوزی چه راه حلی را پیشنهاد می‌کنید. من قصد دارم امکان drag&drop یک تصویر از یک فایل powerpoint به یک فایل word را با دستکاری در API های ویندوز و یا یک درایور امکانپذیر کنم. این فرآیند در حال حاضر به صورت معکوس امکانپذیر است که آن را هم میخواهم با دستکاری غیرممکن کنم. 
هر گونه راهنمایی میتونه به من خیلی کمک کنه. ممنون
پاسخ:
سلام
من در حال حاظر اطلاعی از API های مربوط به drag&drop ندارم. ولی کلا هر جا صحبت در مورد تغییر در عملکرد API هست میشه از تکنیک API Hook استفاده کرد.
این تکنیک هم در سطح کاربر و هم کرنل قابل پیاده سازی هست. و تو هر سطح راه های مختلفی وجود داره. من پیشنهاد نمی کنم سمت کرنل و درایور نویسی برین.
سمت کاربر هم اینجوری هست که یک DLL می نویسن و این فایل به خورد فایل داده میشه (که راه های مختلفی وجود داره) و این DLL اون توابع (API) مربوطه 
را اصطلاحا هوک میکنه. و باقی ماجرا.....

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی